VARİS

Varis Nedir?

Varis toplumda çok yaygın olarak görülen,hasta tarafından en kolay tanımlanabilen  ancak hekime müracaat edilmesinde çoğunlukla geç kalınan bir hastalıktır. Toplumda varis hastalığının özellikle kılcal varislerin çaresinin olmadığı şeklinde tamamen yanlış bir  inanış vardır

Varis kanı akciğer ve kalbe geri taşıyan toplardamarların ilerleyici bir şekilde genişlemesine,kıvrımlı bir hale gelmesine  verilen isimdir. Yaptığı ağrı ve kramplar dışında rahatsız edici görüntüsü nedeniyle de mutsuzluk kaynağıdır. Venöz yetersizlik  toplardamarların içindeki kapakçık bozukluğu ve basınç yükselmesi ile başlayan bir hastalıktır ve  çoğunlukla cilt üzerindeki görünümü kılcal varisler ve ince kıvrımlı mor,kırmızı  damarlar şeklindedir. Varislerin ilk görüldüğü anda hekime estetik kaygılarla müracaat eden hastalarda bile derin toplardamarlarda “venöz yetersizlik” adı verilen hastalık başlamış olabilir.İlk muayene sonucunda  venöz yetersizlikten şüphelendiğimiz durumlarda venöz doppler ultrason tetkikini yaptırmak ve tedavi planını buna göre geliştirmek gerekir.

“Varis, her hastalık gibi ciddiyetle ve bilimsel metotlarla tedavi edilmesi gereken bir damar hastalığıdır. Varisleri ile birlikte yaşamaya çalışan ve bu duruma alışan insanların en büyük dezavantajı zaman geçtikçe daha zor bir tedavi şekline ihtiyaç duymalarıdır.”

Hastaların varis tedavisindeki ihmallerinin genel nedeni varislerin mutlaka  ameliyatla tedavi edilebileceğini düşünerek hekime müracaat etmemeleridir.Çoğu hastamız ailesi ve çevresinin etkisinde kalarak varisleri nedeniyle bir hekime danışmaktan çekinmekte hatta utanmaktadır.Bazı hastalar ise özellikle kılcal varisleri tedavisi olmayan , ömür boyu katlanılması gereken bir hastalık olarak kabul ettiklerinden bu görüntülerle yaşamaya  razı olmaktadır. Ancak tam tersi olarak günümüzün teknolojik gelişimleri yoluyla erken müdahaleler yoluyla en kolay kılcal  varisler tedavi edilebilmektedir. Kılcal varislerde skleroterapi daha yaygın bilinen adıyla köpük tedavisi ,lazer uygulamaları, radyofrekans esaslı cihaz  uygulamaları erken müdahale olanakları yaratır. İlerleyen yıllar içinde oluşabilecek sağlık problemlerini engeller. Varis erken  tedavi edildiğinde yaşam konforu devam eder.

Skleroterapi  genetik olarak kılcal varislerle erken tanışan genç kızlarımızda ve  doğum sonrasında kadınlarda kalıcı hale gelen varislerde anında sonuç veren bir yöntemdir. Kılcal varislerin içine çok ince iğneler ile dondurucu  özellikli  bir sıvı veya köpük verilir.

Damar içinde gelişen reaksiyon sonucu varisler kaybolur. 1mm.’den 4mm.’ye kadar olan varislerin tedavisinde en etkili sonuçları veren, cerrahi girişim gerektirmeyen bir işlemdir. Estetik olarak hiçbir iz bırakmadan iyileşmesi önemli bir avantajıdır.İleri yıllarda genişleyerek ve yayılarak  ameliyat gerektirebilecek varislere uygulandığında koruyucu ve engelleyicidir.Telenjiektazi denilen küçük çaplı örümcek ağı şeklinde görülen varislere damar çapı ve yaygınlığına bağlı olarak seanslar halinde uygulanır.Muayenehane şartlarında yaptığımız  bu uygulama sonrasında herhangi bir istirahata gerek duyulmadan kişi günlük yaşantısına geri döner. Skleroterapi sonrası bacağa elastik bandaj uygulanır ve hasta müdahale odasından yürüyerek çıkar. Tedavi sonrasındaki haftalar içinde varisli damarın kaybolması ile  tamamen iyileşme olur. Herhangi bir iz bırakmadığından estetik açıdan  tercih edilen iyi bir yöntemdir.

Radyofrekans , en ince varislerin yok edilmesini amaçlayan bir tedavi yöntemidir. Radyofrekans dalgalarının varisli damara cihazın özel kalemi yoluyla yönlendirilmesi sonucu oluşan enerji ile varisleri ortadan kaldırır. Özellikle kadınlarda estetik olarak kaygı yaratan kırmızı-mor renkli  örümcek ağı görünümlü varisler için çok uygundur.Güvenilir ve yan etkisi olmayan bir tedavi yöntemidir.Özelliği tüm vücutta ve her cilt tipinde uygulanabilir olmasıdır. Yüzde doğumsal nedenli damarsal lekelerde de kullanılabilir. Telenjiektazik ve ince retiküler venler anında kaybolur.

Bu işlem sonrasında  bandaj gerekmiyor,ağrı olmuyor, kişi normal yaşamına devam edebiliyor. Hızlı bir tedavi yöntemi olup her seans  yaklaşık 45  dakika sürer. Bir seans termokoagülasyon kalemi ile yapılan 500 enerji atımına karşılık gelir. Seansta toplam 40 ila 70 cm uzunluğunda ince varis temizlenebilir. Seanslar arasında 1 hafta süre olması

yeterlidir. Pigmentasyon (renk değişikliği) ve yanık görülme olasılığı yoktur, yaz ayları da dahil olmak üzere yılın tüm zamanlarında uygulanabilir.Lazer cihazlarına üstünlüğü de bu özellikleridir

Ayrıca yaygın olarak bilinen lazer cihazları ile de gerek cilt üzerindeki kılcal varisler gerekse derin varisleşmiş damarlar EVLT denilen yöntemlerle ameliyata gerek kalmadan tedavi edilebilmektedir.

Eğer varisler erken dönemde tedavi edilmezlerse damar içinde pıhtı oluşması,bacaklarda kramp,geçmeyen ağrılar,iyileşmeyen yaralar ve doku kayıpları oluşabilir.Bu nedenle hiçbir varise yalnızca estetik problem şeklinde bakmayıp gelecekteki ciddi bir sağlık sorununun erken belirtisi olarak algılamalıyız.